Υποχρεωτική η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση στις Δημόσιες Συμβάσεις (B2G)

13 Φεβρουαρίου 2024

Υποχρεωτική η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση στις Δημόσιες Συμβάσεις (B2G)

Με την Απόφαση 52445 ΕΞ/2023 δόθηκε νέα κατεύθυνση για την εφαρμογή των άρθρων 148 έως 154 του Ν. 4601/2019 που αφορούν την έκδοση Ηλεκτρονικών Τιμολογίων στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων.

Η εν λόγω εξέλιξη αφορά σημαντική μερίδα των επιχειρήσεων της χώρας, αν αναλογιστεί κανείς ότι πλέον τίθενται ειδικοί όροι τιμολόγησης για όποιον συναλλάσσεται με τον μεγαλύτερο πελάτη της χώρας, που δεν είναι άλλος από τον Τομέα του Δημοσίου. Με λίγα λόγια όσοι κόβουν έστω και ένα τιμολόγιο στο Δημόσιο θα υποχρεούνται να το κόβουν ηλεκτρονικά.

Μέσα από την απόφαση αυτή, αποσαφηνίστηκαν τα κάτωθι:

1. Οι αναθέτουσες αρχές, δηλαδή οι φορείς του δημοσίου που αναθέτουν τις συμβάσεις προμηθειών, υπηρεσιών και έργων, υποχρεούνται*:

a. να παραλαμβάνουν και

b. να επεξεργάζονται ηλεκτρονικά τιμολόγια και

2. οι οικονομικοί φορείς υποχρεούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τιμολόγια που είναι σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων, δηλαδή τον εθνικό μορφότυπο τιμολογίων B2G.

* Εδώ, παρατηρείται μια ουσιώδης διαφορά συγκριτικά με την εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης (χάριν συντομίας αναφέρεται ως Η.Τ.) στον ιδιωτικό τομέα, καθώς ο πελάτης – ιδιώτης δύναται να ζητήσει την έκδοση του παραστατικού από τον εκδότη σε έγχαρτη μορφή (σχετ. παρ. 1 και 3, άρθρο 14 τουΝ.4308/2014), ενώ, αντίθετα, η αποδοχή του ηλεκτρονικού τιμολογίου από το Δημόσιο είναι υποχρεωτική.

Δύο στόχοι επιδιώκονται με την υιοθέτηση και εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης στο Δημόσιο (B2G).

  • Πρώτος στόχος είναι, η τήρηση κοινών κανόνων τιμολόγησης προς το Δημόσιο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να μπορεί, στην ενιαία αγορά, μια επιχείρηση, από οποιαδήποτε χώρα, ανεμπόδιστα να συνάπτει και να εκτελεί συμβάσεις με δημοσίους φορείς άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό επιτυγχάνεται με τη σύγκλιση του εθνικού μορφότυπου H.T. προς τον ευρωπαϊκό τύπο και τη θέσπιση υποχρεωτικής εφαρμογής του σταδιακά σε όλο το Δημόσιο.
  • Δεύτερος στόχος είναι, το δημόσιο να αποκτήσει μια κεντρική εικόνα:

– των προμηθειών,

– των ανεξόφλητων τιμολογίων και

– του ποσοστού εκτέλεσης των συμβάσεών του.